Articulatiestoornissen

Wanneer een kind of volwassene een of enkele klanken niet goed uitspreekt, noemen we dat een articulatiestoornis.
Een voorbeeld hiervan is ‘lispelen’, waarbij de s wordt uitgesproken met tong tussen of tegen de tanden. Dit noemen we een fonetische articulatiestoornis.Vaak blijkt dan dat de tong ook tussen de tanden geduwd wordt bij het slikken en in rust. Kijk voor meer info bij logopedie en tandheelkunde (OMFT). De persoon is meestal toch goed te verstaan, maar het spreken klinkt wat vreemd.

Ernstige articulatieproblemen worden ook wel fonologische problemen genoemd. Een fonologische stoornis is een taalprobleem. Het kind heeft onvoldoende ontdekt hoe woorden in elkaar zitten. Bij het spreken  worden de verkeerde klanken in een woord geplaatst. Bijvoorbeeld kat wordt tat of speen wordt peen. Vanaf 4 jaar moet een kind alle klanken volledig beheersen. De /r/ mag iets later correct beheerst zijn, maar moet al wel aanwezig zijn. Vanaf 4 jaar is een kind goed verstaanbaar voor de omgeving.
Bij deze articulatieproblemen is het meestal zo, dat je kind een losse klank goed kan uitspreken. Staat deze klank echter in een woord, dan wordt deze klank veranderd in een andere klank of geheel weggelaten. De klank is aanwezig, maar waar de klank precies in een woord thuis hoort, is voor je kind nog niet duidelijk. Het is een planningsprobleem in het klanksysteem van je kind.
De klanken worden in een bepaalde volgorde verworven. De verwerving begint bij de klanken /b/, /p/, /m/ en als laatste wordt de klank /r/ verworven. Is je kind 3 jaar dan moeten alle klanken (behalve de /r/) correct tijdens het spreken uitgesproken worden.
Het kan voorkomen dat je kind bepaalde processen in de spraak toepast die niet meer bij zijn of haar leeftijd horen. Bijvoorbeeld bij het woord spelen. Een kind van 2,5 jaar maakt hier pelen van, dit mag. Maar maakt je kind met 3 jaar hier nog pelen van, dan is dit een proces wat niet meer bij de leeftijd hoort. Dit proces heet clusterreductie en mag bij kinderen vanaf 3 jaar niet meer voorkomen tijdens het spreken.
De /r/ is een uitzondering. Deze moet vanaf 4 jaar aanwezig zijn tijdens het spreken, maar hoeft nog niet volledig verworven te zijn.

Behandeling
Babbel-L zal meestal eerst onderzoek doen naar de spraak- en taalontwikkeling. Zij zal je ook vragen of er taalproblemen of dyslexie voorkomen in de familie. De spraak wordt nauwkeurig geanalyseerd om precies te ontdekken hoe het kind praat. We bespreken de resultaten van het onderzoek en stellen een opmaat gemaakte behandeling voor je kind voor.
Behandeling is met jonge kinderen al heel goed mogelijk. Wij gebruiken de methodes Hodson en Paden, Metaphon of PROMPT. De behandeling wordt vaak ondersteunt door plaatjes en klankgebaren . Ook kan het spreken door de logopedist ondersteund worden met specifieke aanraking aan hoofd, wangen, mond en kin (PROMPT). Daardoor kan het kind beter voelen wat het moet doen. We oefenen vooral veel in spelletjes, die door de logopedist heel precies zijn gekozen en aangepast. De meeste kinderen vinden het geweldig als ze ontdekken hoe ze woorden wél goed kunnen uitspreken.
Er zijn verschillende behandelingen mogelijk.
BV:
– Prompt (Prompts for Restrucuring Oral Muscular Phonetic Targets.
– Hodson & Paden (Auditief prikkelen van een klank)
– Metaphon (Methode bij fonologische spraakstoornissen.
Indien u toch nog vragen heeft of meer in detail wil gaan op bovenstaande kan u hieronder een afspraak maken.